een passage zonder glans

Mijn buurvrouw was een vrolijke vrouw.
Tenminste dat denk ik. Ik heb ze immers altijd zo ervaren.
Ik heb haar nooit echt goed gekend maar ze was een fijne buurvrouw: altijd fijn goedendag zeggen, even zwaaien van aan de voordeur,  pakjes van de koerierdienst in ontvangst nemen.
Ook al was ze nog jong, een aantal jaar geleden werd ze ziek. Deze week overleed ze.

Ik vind het vreselijk.
Vooral omdat ze leed aan de ziekte waar ook mijn moeder aan lijdt en omdat ik voor mijn moeder hoop op een andere afloop.
Naïef misschien maar toch.

Toen ik deze morgen aan mijn moeder vertelde dat ik morgen naar de begrafenis van de buurvrouw zou gaan was ik niet van plan om het onderwerp verder aan te boren. Maar moeder was me voor.

“Dat meisken had hetzelfde als ik, hé?”
“Ja, moeke.”
“Ze waren ook zo grijs hé, haar haren, toen ze terug groeiden, ’t was schoon.”
“Ja, moeke.”
“Ze was veel te jong om te sterven, ik zei het nog tegen papa toen ik het overlijdensbericht op je tafel zag liggen, ik zei: dat meisken heeft minder geluk dan ik. Kom jij dan straks eten, jongen? Zeg, ja, ik denk eraan, hoe was Madonna? Was het zo slecht als ze schrijven in ons gazet? Een passage zonder glans?”

Geplaatst op 13/07/2012, in ningen (mensen). Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. 1) wat de buurvrouw betreft : ja, er is wat geluk nodig in dit leven om het lang genoeg te maken. En die ziekte is helaas niet op de terugweg in onze steeds meer vervuilde leefwereld.
    2) Doe je moeke, al kent ze me misschien niet meer, de groeten als je er gaat eten !
    3) glans, wat is dat?

  2. Uw Moeke is een wijze vrouw, met het hart op de juiste plaats.

  3. Een mooi maar triestig stukje. Ik hoop voor jullie dat het je moeder wel goed gaat.

Geef een reactie

