get your kicks

“Ik heb ‘m zelf eens goed tegen zijn schenen geschopt”, hoor ik opeens één van de moeders zeggen tijdens een gesprek over het opvoeden van kinderen, een gesprek waarvoor ik me een tiental minuten eerder al had afgesloten wegens 1. het feit dat ik geen kinderen heb en er dus ook geen moet opvoeden en 2. omdat ik op de trein mijn dagelijkse beluistering van Madonna’s MDNA laat begeleiden door “live” beelden van slapende en roddelende dames op de tonen van bijvoorbeeld Girls Gone Wild. Niks is beter om de relativiteit van de dingen in te zien. Een reality check. Je kan het ook ronduit deprimerend noemen, maar dat zou waarschijnlijk betekenen dat je tijdens de oorlog de nazi’s hebt gesteund.

“Ik vind dat ze best mogen voelen dat zoiets pijn doet,” verduidelijkt de moeder de redenen voor haar actie, “tenslotte doet hij me ook pijn wanneer hij me schopt, nietwaar?”
Ik spits mijn oren om te verifiëren of ik het goed heb gehoord. De “trending topic” is dus blijkbaar de zoektocht naar de correcte manier om te reageren wanneer je kind van 8 je tegen de schenen schopt. Wanneer ik mezelf de vraag stel hoe mijn ouders op zoiets zouden gereageerd hebben, realiseer ik me dat ik waarschijnlijk vandaag niet op de trein naar Brussel had gezeten maar eerder in de gevangenis van Dendermonde. Er zijn dagen, ik moet het toegeven, dat een dag in de gevangenis van Dendermonde een upgrade lijkt ten opzichte van een treinritje naar Brussel.

“Ge hebt gelijk, mijn schaap,” mengt een andere moeder zich in het gesprek, “wanneer mijn dochter mij knijpt, dan knijp ik terug, niet zo een klein beetje, maar uit volle macht. Dat doet zeer zenne.”
Ik vraag me af wat een kind van 8 ertoe brengt zijn moeder tegen de schenen te schoppen. Ook al kan ik niet direct een zinnig antwoord daarop verzinnen, toch intrigeert het me nog meer wat een moeder ertoe beweegt om uit volle kracht terug te schoppen.
Het feit dat moeders en kinderen blijkbaar fysiek geweld integreren in hun ouder-kind relatie is volgens mij nu niet direct iets wat bijdraagt tot het valoriseren van respect als maatschappelijke Waarde. Ook al voel ik me niet echt goed geplaatst om een waarde-oordeel uit te spreken over iemands parenting skills, toch durf ik beweren dat het voeren van dergelijke gesprekken op de trein de schaamte voorbij is. Noem me ouderwets, als je wil.

Als je tegen mijn schenen schopt, dan schop ik terug, zoveel is zeker. Maar daar gaat het nu niet over. U bent dan ook geen 8 en geen vrucht van mijn lendenen. Hoop ik.

Geplaatst op 22/04/2012, in tetsugakuteki (filosofisch) en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Phew, een moeilijke … Langs de ene kant, terugslaan, -schoppen, -knijpen, call it what you want, is onmacht, langs de andere kant, van een pedagogische ‘verantwoorde’ tik gaat geen enkel kind een trauma overhouden. En kinderen kunnen hun ouders soms tot het uiterste drijven …. maar ze blijven natuurlijk het produkt van hun opvoeding. Eindeloos onderhandelen dan maar is de sleutel tot succes.Je kan alleen maar hopen dat je als ouder wat invloed kan uitoefenen op dat (rot)karaktertje, maar het blijft 1 van de moeilijkste opgaves en uitdagingen van het vader- en moederschap!

  2. Ik heb er maar vier opgevoed, maar terugstampen of pitsen was er nooit bij. Comme to Think of It, bij ons werd er niet gestampt, gekrabd of gebeten. Mijn kinderen zijn wel erg verbaal, misschien is het dat wel… 😉

  3. Op een ander moment zou ik er eens echt over nadenken, maar nu is het zondag. Dan lukt denken niet. Maar just for the record, euh, MyDNA laat niet toe dat ik mijn dochter schop, sla of nijp.

  4. Ik vraag me af of Medonna Lourdes zou schoppen. ..

    Maar wellicht heeft ze daar personeel voor

Geef een reactie

