is jong out?

Het is komkommertijd. Dat heb je met dat warme lenteweer: de natuur slaat op hol.
Dames halen de bermuda’s vroegtijdig uit de kast, nog voor ze de kans hebben gehad hun lentedieet goed en wel op te starten.
De bovenste knop kan nog net niet dicht en het bijhorende topje accentueert iets te sterk de welving in de navelstreek.
Het is klote wanneer de zomer in maart begint. Het brengt de vrouwelijke cyclus op hol.
Alsof dat op zich nog niet ellendig genoeg is, is Madonna dezer dagen alomtegenwoordig.
Wulps kronkelend als altijd, tegen de muur aan of rond het been van een mannelijk model, het maakt haar niet uit, dat weten we al 30 jaar.
Madonna die mager en fit is, die er glamoureus uitziet in een paar afgeknipte Adidaskousen en een bh. Het leven is niet fair en Madonna is een bitch. De PMS-pillen werken maar een halve dag, en je krijgt er honger van.

Madonna heeft al heel lang begrepen: de Madonna die relevant is, is de Madonna uit de jaren 80 en 90. De provocerende diva, de sexpoes, de discokoningin.
Wanneer de wereld naar Madonna luistert, dan wil de wereld “vogue’en” of tenminste doen alsof. Madonna geeft ons wat we willen. En dus verkoopt ze massa’s platen in tijden dat de platenverkoop op zijn gat zit.
Het is godgeklaagd. How very dare she. Misschien toch maar eens van die speciale vitaminepillen proberen.

Saskia De Coster vroeg zich donderdag in De Morgen dan ook af of Madonna belachelijk is. Is Madonna’s dolenthousiaste omarming van al wat jong & tamelijk hip is, niet wat zielig? Of is het enkel Mevrouw De Costers jeans die wat te strak zit in vergelijking met enkele maanden geleden? Ze geeft ons ook terloops even haar mening over Madonna’s nieuwste plaat mee, want naast schrijfster is Mevrouw De Coster ook muziekkenner. Tamelijk vervelend en niet-trendsettend, zo stelt ze, en ze zal wel gelijk hebben want ook haar column kan je in dezelfde categorie onderbrengen. Ervaringsdeskundige heet dat dan, geloof ik.
Mevrouw De Coster wil ons laten nadenken over het feit dat de ouderen zich steeds langer jong gedragen en dat het “recht op jong zijn” van de jongeren hierdoor in gedrang komt.
Ik doe het bijna in mijn hotpants van het lachen.
We zullen eens zien of Mevrouw De Coster op haar 53ste verrimpeld en met grijs krullend haar de achtercover van haar 345ste boek zal sieren.

Ik vraag me af hoe zij zal reageren wanneer in 2029 iemand suggereert dat ze maar beter stopt met romans schrijven van het soort waarmee ze bekend is geworden en plaats maakt voor de jeugd. Op die leeftijd zal men immers van haar verwachten dat ze boeken schrijft over tuinieren, over buxushaagjes knippen, of een kookboek met recepten om je wintervet makkelijker kwijt te raken. Een age-appropriate boek, zeg maar.

Mijn vriend deed me op mijn 40ste verjaardag beloven geen T-shirts met de beeltenis van Mickey Mouse erop meer te kopen. Misschien ben ik nu ook niet de meest geschikte referentiepersoon in deze problematiek.
Nu ja. Je suis désolé.

Geplaatst op 31/03/2012, in betsu ni (nothing). Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Het hoeft je helemaal niet te spijten, leeftijd is maar een nummer, het is veel belangrijker hoe jij jezelf voelt.

    En Mickey Mouse op een T-shirt moet ook kunnen na je 40ste, die muis wordt zelf ook 84 dit jaar! 😉

  2. Arme Lourdes, straks ziet haar ma er nog jonger uit dan haar #schaamlijk

  3. En zo een heel klein mickey’tje, zo ter hoogte van de linkertepel, mag dat niet?
    Was het een volledig verbod, of alleen voor groooote prints?
    (strenge vriend heb jij … 😦 )

    Als ik er op mijn vijftigste uit zou zien als madonna (terwijl ik er eerder zo eentje ben zoals jij beschrijft, met zwembandjes en al) dan zou ik ook onnozel gaan doen …
    ’t Is niet eerlijk … maar ik vermoed dat het brave mens dan ook geen paaseikes kan eten, en dat doe ik natuurlijk weer wél 🙂
    (en tenanderen, de mannen van mijn leeftijd hebben negen komme negenennegentig keer van de honderd ook niet het perfecte lijf … en die ene die dat wél heeft dat is dan waarschijnlijke enen die voor de mannen is … dedoeme! Ge zout van minder in de paaseikes vliegen!)

  4. ’t moet dus 99,99/100 zijn eh … allez how, ge snapt het wel, heel uitzonderlijk!

  5. @Peter: bij nader inzien: ik heb het niet zo voor muizekes (vlaams woord met sexuele inslag) 🙂
    @Frisko: wat? Schaamlep? 🙂
    @Koffie: mannen die voor de mannen zijn eten ook geen paaseitjes zenne LOL

Geef een reactie

