b-proud

Ik vond vandaag een anoniem kaartje in de brievenbus.
Nu ja, wat heet anoniem? Per definitie mag ik het kaartje waarop geen afzender vermeld staat toch als anoniem beschouwen, nietwaar?
Toegegeven, echt anoniem kan ik het moeilijk noemen want het handschrift op het kaartje is me al zowat 35 jaar zeer bekend.
Het is namelijk het handschrift van mijn moeder.
Economisch als ze is, maakt mijn moeder gebruik van de actie bpositive van bpost, waarbij je op kosten van de Staat iemand vandaag – op Complimentendag – een – jawel – complimentje kan geven via een daartoe bestemde typebriefkaart.
Gratis en voor niks. Pleonasme intentioneel.
Sommige dingen worden nooit genoeg benadrukt.

Het kaartje zag er zo uit:

En voor wie minder bedreven is in het ontcijferen van het Handschrift des Moeders, er staat het volgende:
Recht door zee, steeds goedlachs, en je “inzet” voor iedereen.
Nu zijn moeders over het algemeen niet echt objectief wanneer het om de Vrucht hunner Lendenen gaat, maar de mijne is dus blijkbaar best tevreden over het opvoedkundig werk dat ze heeft verricht.
Terecht ook, ik ben immers een prachtig persoon, innerlijk en uiterlijk.
Ik ben ook bescheiden, dat is ze vergeten vermelden.

Tenminste, ik ga ervan uit dat het tekstje over mij gaat, tenslotte zou het wat lullig zijn om mijn vaders kwaliteiten op te lijsten op een briefkaart om deze vervolgens naar mij te sturen.
Hoewel.
Het brein van mijn moeder is vaak ondoorgrondelijk en er komt al vaker eens wat uit waarvan je nooit had vermoed dat het erin zat in the first place.

Maar vandaag ben ik trots op mijn moeder. Niet alleen omdat ze ook blijkbaar trots is op mij, maar omdat ze op papier zet wat ze voelt omdat ze het zo moeilijk kan zeggen.
Ik zal natuurlijk doen alsof ik het kaartje nooit heb gekregen want erover praten zou haar waarschijnlijk een ongemakkelijk gevoel geven.
Ik denk nog vaak glimlachend terug aan het moment dat ik spontaan, toen ze net terug thuis was na een langdurige kankerbehandeling in het ziekenhuis, “Ik zie je graag, moeke” zei.
Het antwoord dat ik daarop kreeg was: “De soep staat op tafel.”
Ook mijn moeder is recht door zee.

Zou zijn moeder ook trots op hem zijn?
ToomawasHIT of the DAY : AZIS – Sen Trope

Geplaatst op 01/03/2012, in tetsugakuteki (filosofisch) en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Wat een skoon cool wijf is me da? 🙂 Voor de rest: All mothers rock #butnottothistuneIguess#

  2. Wat zou uw moeke met “inzet” bedoelen, en waarom staat het tussen aanhalingstekens’, bedoelde zij er soms een andere ‘inzet’ mee?

  3. Mummy’s boy 🙂

  4. Dat zou de mijne nu eens nooit doen, zie. Wat mij er aan doet denken dat ik het patroon uit mijn verleden moet doorbreken.

  5. @Peter: how very dare you 🙂
    @fresco: guilty
    @sterre: patronen dienen daarvoor 😉

Geef een reactie

