on strike (a pose)

Vandaag tel ik af naar:

 
A. … de kerstdagen in de Ardennen, meerbepaald in Spa, (rood of blauw, dat weet ik niet) en het feit dat ik met de helft van mijn familie zal opgesloten zitten in een sorry-excuse-for-a berghut of iets gelijkaardigs.
Ik zal mijn dagen vullen met het wandelen van boom A naar boom B via boom C.
Ik zal op zondagmorgen naar de rommelmarkt gaan in het Parc de Sept Heures, welke de indruk zal geven 14 uur te duren.
Ik zal er vooral van genieten want dat hoort zo.
Ik zal mijn blessings tellen en het aantal calorieën in de met bosbessen gevulde peren en de aardappelnootjes.
Ik zal Mobile Vikings vervloeken wegens de beperkte internetsnelheid op mijn iPad en Belgacom wegens het versturen van facturatie-sms’en midden in de nacht.

 
B. … mijn laatste werkdag van het jaar welke vrijdag zal zijn.
Naast het zich voornemen om te staken, nemen ambtenaren immers ook massaal veel verlof in de week voorafgaand aan kerst.
Bijgevolg draai ik dol op kantoor. Steeds meer werk en steeds minder personeel, het is de toekomst bij de overheidsdiensten.
Ik erger me dan ook dood aan die ”arme” werknemers in de privésector die morgen –ocheere ochgotte– weeral het hulpeloze slachtoffer zullen zijn van roekeloze acties van misnoegde ambtenaren.
Maar gelukkig zijn er de sociale netwerksites, waarop zij -bij nog maar het minste gepruttel van ambtenaren- een draagvlak vinden voor het recht dat ze menen te hebben deze ambtenaren af te schilderen als schaamteloze profiteurs die, slapend onder hun bureau, lui aan hun gat liggen te scharten.
Ik bedoel: serieus, jong, get a life.
Wanneer de ambtenaren niet akkoord gaan met een eenzijdig bijsturen van de pensioensregeling dan kunnen ze meteen rekenen op een “how very dare they” van de privé-moraalridders op het witte paard (meestal van het merk BMW of Audi en betaald door de firma – dat is immers fiscaal aftrekbaar, u snapt het wel).
Dat een ambtenarenpensioen in feite uitgesteld loon is, dat concept geraakt niet door hun gietijzeren helm.
Dat de meeste ambtenaren akkoord gaan met een pensioenshervorming die gelijk is voor iedereen, gepaard aan gelijke loonstandaarden voor iedereen, ook dat lijken ze niet te snappen. Ik wens deze kankeraars dan ook veel fiscaal voordeel in 2012.
Oh, wait.

C. … het ophouden van de regenval,

D. … de nieuwe CD van Madonna, of wat had u gedacht?
 

Geplaatst op 21/12/2011, in betsu ni (nothing), tetsugakuteki (filosofisch) en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. A. Ardennen en het woord berghut in één zin, dat moet Belgische overschatting zijn.
    Net als de service van de Mobiele Noormannen niet kan zijn wat ze beloofden en Belgacom per definitie continue facturen moet sturen om haar overbetaalde medewerkers te blijven combineren met voldoende winsten.

    B. Hmm, dat feit (concept) van pensioen als uitgesteld loon geraakt er bij mij ook niet in, I do not buy that selling crap. En ik vertik het om te gaan rekenen aan dergelijke complexe vergelijkingen, die naast veel variabelen bovendien nog een grote mate van statistiek (annex kansrekenen) bevatten.

    C. regen, daar denk ik nog veel minder over na, of ik krijg por(n)o-stress.

    D. aha ! Je hebt er lang genoeg moeten op wachten… op naar de superbowl ! En vandaar naar de olympische spelen.

  2. VOGUE!

    A. Ten eerste wens ik je prettige kerstdagen, als dat nog kan na al die wanhoop die ik zojuist gelezen heb. [Er zijn ook bordspellen die geen batterij of verbinding met de buitenwereld nodig hebben]

    B. Ik hoop dat je dit van te voren hebt geschreven, mocht dat niet zo zijn dan heb je het dus niet zo druk als je beweerd, je deed het immers in de baas zijn tijd. 😉

    C. Tussen de buien door is het buiten ook mooi, en binnen heb je er geen last van. Neem wel kaplaarsen mee, als je door de prut moet baggeren op de markt is ook niets.

    D. Laad wel de batterijen van je iPod op.

    Fijne Kerst gewenst vanuit [nat] Amsterdam

  3. A. Sounds like big fun 🙂
    B. Sounds like big frustration
    C. Sounds like “you wish”
    D. Sounds good to me 🙂

  4. Voor A: het is u van harte gegund om uit te rusten. De internetergernis verdwijnt meestal na een dag of 3. Hopelijk ben je er langer. Of niet, je mag kiezen.
    Voor B: Het verhoogd pensioen waarvoor we nu al een deel loon afstaan, mag met terugwerkende kracht terugbetaald worden en dan mogen ze de rest van de carrière doen zoals met de rest. Ah, als ze dat ‘niet gaan doppen als ze u buiten smijten’ ook afschaffen. Dan maar voor alles gelijk. Hebdegij een bedrijfswagen trouwens? Ik ook niet. Wel, daar mogen ze er heel wat op belasten. Degenen die hem alleen gebruik om van en naar het werk te rijden bijvoorbeeld. De files zullen wel in lengte verminderen ineens. Minder auto’s en vooral: kleinere auto’s. (oh wacht, ik kan mij ook een stuk doorergeren, hoor. Zal ik nog even over zonnepanelen en groene leningen beginnen?).
    Voor C: zaterdag schat.
    Voor D: all yours. Helemaal gegund. 🙂

  5. Ahum ahum ahum. Ik kan het niet laten hoor… als anderen in naar mijn aanvoelen “demagogische” algemeenheden praten, dan reageer ik !
    Dus @sterreklimt: ga je nu beweren dat ambtenaren meer dan de standaard 50% (13,ietske% RSZ en de rest belastingen) op hun loon afdragen? Maw dat er van jullie brutoloon bvb nog eens 500euro afgehouden wordt voor jullie toekomstig veel hogere pensioen?
    En ja, ik ben ook grote voorstander voor “alles gelijk”.

  6. Haha, sorry Tooma, maar ik kan het echt niet laten. Volgens wat ik online kon vinden gaat het dus om een bijdrage van 7,5% op het loon(voor de overlevingspensioenen, de rest betaalt de werkgever zijnde de overheid). En die 7,5% is perfect identiek aan wat een werknemer in de prive voor zijn pensioen bijdraagt (waarbovenop de werkgever nog 8,86% bijdraagt). Maw… niet de ambtenaar betaalt zijn hogere pensioen, maar de overheid zelf zijnde de belastingbetaler.

  7. @ bentenge: sowieso betaalt de belastingsbetaler de openbare diensten, dat is logisch, daarvoor zijn ze “openbaar”. Het gaat erover dat de ambtenaren minder betaald worden dan de mensen in de privé die een vergelijkbare job doen. Dat wordt “gecompenseerd” door een hoger pensioen, zogeheten “uitgesteld loon”. Dat is het pakket waar je voor kiest als je naar de Overheid verkast. Ikzelf heb met mijn overstap van privé naar Overheid 15% loon ingeleverd. Het totaal pakket was voor mij positief. Als ze nu aan 1 factor gaan peuteren zonder de rest aan te passen (Sterre heeft gelijk over dat “met terugwerkende kracht”) dan is dat gewoon onfair. Ik wil gerust naar een zelfde stelsel als in de privé, maar dat moet eerlijk gebeuren: dat zou betekenen ongeveer maandelijks 500 euro netto wedde erbij en het loon dat ik al 7 jaar misloop gecompenseerd.

  8. Hmmm, ik denk dat we nog lang in discussie kunnen gaan. Een vriendin en collega ingenieur van bij een redelijk betalende multinaltional stapte zo’n 6 jaar geleden over van de prive naar een statutaire overheidsfunctie met een stijging van haar loon tot gevolg. Case by case is altijd gevaarlijk.
    Maar ik ben het wel met jullie totaalbeeld eens dat het een fundamenteler debat zou moeten worden. Het probleem is echter altijd opnieuw hoe je een non-tangible voordeel zoals werkzekerheid meetelt in de vergelijking. Eigenlijk zouden ze alle overheidsambtenaren contractueel moeten maken. Retroactief met compensatie 🙂

  9. @bentenge: how VERY dare you 🙂

Geef een reactie

