all mushrooms are edible but some only once

De tijden zijn veranderd.
Vroeger, wanneer je op reis vertrok, drukte jouw moeder je telkens op het hart om voorzichtig te zijn onderweg.
Het verkeer is immers moordend en in steden riskeert elke geparkeerde wagen op een bepaald ogenblik wel eens te ontploffen.
Ik zei “jaja”, nam mijn koffers in de hand en wuifde nog snel even naar pa.
Dat was toen nog niemand van Al Quida had gehoord.

Nu zijn het eerder de mensen zelf die dreigen te ontploffen, in de rij aan de kassa van een theater of in het overvolle metrostel.
En ook dat baart moeders zorgen.
Bij het overhandigen van de sleutels in de optiek van het “wateren der bloemen” en het “voederen der dieren”, zet moeder meestal aan tot wat meer wandelen en wat minder metrogebruik.
Ik zeg “jaja”, neem mijn koffers in de hand en wuif nog snel even naar pa.
Dat was tot voor de EHEC crisis.

Bij het plannen van de sleuteloverdracht in het kader van een citytrip naar Berlijn, maakt moeder zich vooral zorgen over de spijskaart.
De Duitse kost is al niet om van naar huis te schrijven en nu houdt hij bovendien ook nog het risico in dat je helemaal nooit meer naar huis hoeft te schrijven.
Eerst waren het komkommers, nu scheuten allerhande.

“Niet verwonderlijk,“ zo oppert mijn collega – die doctor is in de farmacognosie – deze morgen.
“Iedereen weet immers dat zaden en scheuten de kwetsbaarste factoren zijn in het Plantenrijk en dat ze zich beschermen tegen herbivoren via één of ander toxisch mechanisme.”
Ik zeg “jaja”, neem mijn kopje in de hand en ga snel wat extra koffie halen. Het zal nodig zijn.

“Koffiebonen zijn van nature erg gevoelig aan schimmels,“ gaat ze, bij mijn terugkeer, verder op een educatieve toon.
“Mycotoxines, zéér giftige stoffen die door schimmels in voedsel worden afgescheiden, zijn dan ook een groot aandachtspunt bij de kwaliteitscontrole van koffiebonen.”
Ik slik mijn laatste slok koffie door en bereid me dan maar voor op mijn nakende dood.
Mondays suck.

“Aun juijet je va a Berlin, » hoor ik, even later, de collega-achter-de-kast zeggen in haar beste Frans, « ee aun join je va a Dublin ee Londen. Joepie.”
Ik zie een fel licht maar weet dat ik niet in de Hemel kan zijn. Niet met haar in de buurt.
Het is de reflectie van één enkele zonnestraal in mijn nieuwe roestvrij stalen thermosfles. Gelukkig.

“Ah, oui?” antwoordt haar buurmeisje, Franstalig van nature en extreem tolerant ten opzichte van oliedomme Vlamingen, “tu vas faire qoui là-bas?”
 “Aaah, je swie aun toer ein, avec Take That, tu konnes?”
“Mais, oui, “ antwoordt het buurmeisje op een toon van het-is-niet-omdat-ik-een-zwarte-huid-heb-dat-ik-dom-ben-how-very-dare-you , “je ne savais pas que tu chantais!”
“Mes non ein, je ne sjante pa, je va just a nuf conceirs. Je swie bookoe fan ein. »
« Tu devras faire attention à ce que tu manges à Berlin, » grapt het buurmeisje, « il faut certainement pas manger de germes de soja. »
« Je neime pa de komkommers, « antwoordt de collega-achter-de-kast, “allee, pour mangee ein, hahahaha, pa poer le rest, tu komprenne?”

Ik zeg “jaja” bij mezelf en hoop dat de mycotoxines nu spoedig hun werk zullen doen.
Misschien moet ik de collega-achter-de-kast nog snel even een laatste kopje koffie aanbieden.
Dan zal mijn dood niet voor niets zijn geweest.

Geplaatst op 06/06/2011, in betsu ni (nothing), ningen (mensen). Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. OOOOOOOOH MY GOD, I can’t believe she just said that?! 😮

  2. Vodre colleige parle bjien le fransais, comme une vasj espanjol qie a manzjait des punaizes et probablement avec un komkommer dans leur …

  3. mwoehahaha! You just made my day. A laugh a day keeps the doctor away. Of was het een komkommer? (en jà, ik wéét dat het in SATC nog iets anders was)

  4. C’est bon pour le moral, c’est bon pour le moral 🙂

  5. Je komprenne pas, je suis désolé

  6. @Maguro: she says a lot of things basically, a lot of them total bullshit
    @Donkey: si tu manges des punaises, est-ce que cela donne un kaka piquant?
    @Elke: it was an Apple 🙂

  7. @sigert: des tomates?
    @frisko: ’t is desolée denk ik 🙂

Geef een reactie

