every pot has its lid

Op ieder potje past een dekseltje.
Dat kan misschien wel zijn, maar toen ik gisteren een trucklading Tupperwarepotjes in mijn keukenkast vond met daarnaast een ingestorte toren dekseltjes trok ik deze stelling toch wel even in twijfel.
Ik nam dan maar de proef op de som en kwam tot de vaststelling dat er op veel potjes een dekseltje past maar dat sommige dekseltjes een barstje vertonen en 2 potjes zonder deksel achterblijven.

Ik heb als kind het gezegde vaak gehoord. En het prikkelde steeds mijn verbeelding.
De uitdrukking werd in mijn geboortedorp eigenlijk het meest gebruikt in een relatiecontext.
Niet verwonderlijk, zo dacht ik gisteren, toen ik ’s ochtends mijn tanden poetste en het opzetborsteltje van mijn vriend voor de 296ste keer naast het bekertje zag liggen.
Voor de 297ste keer gaf ik het zijn plaatsje terug, netjes bij het andere tandenpoetsgereedschap. Zonder mopperen.
Ik moest lachen om de symboliek.

Is het niet zo dat, wanneer je stopt met je te ergeren aan het feit dat je partner het dopje van de tandpastatube niet dichtdraait of de pot haarwax laat openstaan, dit een goed teken is voor het welslagen van je relatie?

Je draait zelf de tube dicht, sluit het potje en beseft dat je jouw partner hebt aanvaard zoals hij is.
Gaat het in een relatie niet eerder over wie de pot laat open staan en wie hem terug dicht draait, eerder dan over of het deksel hoe dan ook past?

’s Avonds ging ik na mijn vriend naar bed. Tot mijn verbazing zat zijn borsteltje mooi terug in het bekertje.
Moet ik nu blij zijn of me zorgen maken?

Geplaatst op 17/05/2011, in tetsugakuteki (filosofisch). Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. ZΓ©ker al blij zijn dat je iemand hebt die je moeite opmerkt.

  2. blij zijn natuurlijk.
    Leuk tekstje. Met zoveel waarde in.

  3. hey zeg, inderdaad: leuk tekstje Wim…mocht ik jouw vriendje zijn, ik pink een traantje weg.
    Ik hou het bij een vertederd gevoel πŸ˜‰
    groetjes!

  4. Blij zijn natuurlijk. En genieten van dat ene moment. Want morgen is het weer anders.

    (ik heb mij geloof in potten met deksels even weer verloren eigenlijk. Blij te horen dat het bij jullie wel lukt)

  5. misschien vergat hij vanavond
    zijn tanden te poetsen ?

  6. @wildcard, smiley & elke: ik ben blij van nature πŸ™‚
    @nathan: het leven leert ons lessen, gaandeweg LOL
    @amadeo: nah, ik heb het gecheckt πŸ™‚

  7. stoppen met je te ergeren is doorgaans een goede zet in het slagen van om het even welke “relatie”. En ik ben ook blij dat jij blij bent van nature !

  8. If I had emotions, I would cry too

  9. @mushin: over welke “relaties” heb je het dan wel? #intrigued
    @frisko: that’s why we call you FRISKO, innit? πŸ™‚

Geef een reactie

