not having arrived at the yellow river, the heart is not dead

Open brief aan Jean-Paul Mulders, columnist in Weekend Knack
Betreft: Column “Geschouwd” – Weekend Knack nr 32/2010

Geachte heer Mulders,

Ik schrijf u vandaag deze brief, niet in mijn hoedanigheid van trouwe lezer van uw columns of van trouwe fan van uw schrijfstijl die me vaak recht in het hart weet te raken.
Nee, vandaag schrijf ik u deze brief in mijn hoedanigheid van ex-eigenaar van een gele auto. Ook deze week wist uw column “Geschouwd” me te raken, meerbepaald recht in mijn kruis.

U vroeg zich in de column af wat voor lieden het zijn, die mensen die rijden in gele auto’s, wat ze doen en wat hen drijft.
U vroeg zich af of zij een boodschap voor de wereld hebben, een verborgen agenda of zelfs een geheime overtuiging. Ik vind uw vraag zeer pertinent.
Uw mening als zouden gele auto’s waarvan de kleur uit vrije wil werden gekozen altijd iets hebben wat vreselijk fout is, vind ik dan weer zeer impertinent. Ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken maar mogelijks conformeren deze lieden aan een ander ideaal dan wat als courant wordt beschouwd. Misschien gruwelen ze wel van het feit dat je, om erbij te horen, best een zilvergrijze of witte gepimpte SUV onder je kont hebt.
Of ze proberen zich van de grijze massa te onderscheiden om zeer persoonlijke redenen. Misschien vinden ze de wereld een sombere plek die eigenlijk wel een beetje kleur kan gebruiken.
Of zijn ze, net als ik van middelbare leeftijd, homoseksueel en kinderloos en doodsbang dat hun aardse bestaan onopgemerkt zou voorbij gaan?
Proberen ze daarom een goede vriend te zijn voor de mensen die belangrijk voor hen zijn, een liefdevolle partner voor diegene die hun aardse bestaan deelt?
Misschien hebben ze de maatschappij iets te vertellen, hebben ze een boodschap door te geven, proberen ze – op hun manier – de wereld een mooiere plek te maken. Wie geen kinderen heeft, heeft geen impact op de waarden en normen van de volgende generatie en moet bijgevolg vandaag het verschil maken.

Misschien is een gele auto voor hen een manier om te zeggen: “Hey, ik ben hier ook en misschien heb ik wel iets te vertellen. Leer me kennen, het loont de moeite.”
En u ziet, beste heer Mulders: het werkt. U stelt zich de juiste vragen. Wanneer u ooit beslist uw documentaire over mensen met gele auto’s te maken, kom me dan gerust interviewen.

Al heb ik ondertussen een nieuwe auto gekocht. Een chocoladebruine.

UPDATE:
Fair is fair, waarde dokusha, en dus kunnen we hier natuurlijk het wederwoord van meneer Mulders niet doodzwijgen.
It goes a little summink like this – (edited for privacy reasons) :

Maar maar maar.
U hoeft dat toch niet zo ernstig te nemen?
Het is maar een kleur, natuurlijk, en kleuren zijn persoonlijk. Ze heb ik tot vandaag een rothekel aan oranje, gewoon doordat ik lang geleden ooit heel misselijk geweest ben van Tic-Tacs van die kleur.
 
Natuurlijk vind ik niet echt dat geel àltijd fout is. De hyperbool, beste Toomawashi. De stijlfiguur der overdrijving! Zo zullen er ook wel sympathieke SUV-rijders bestaan, en misschien wel, hier en daar, iemand die goede boeken leest maar het in ’t weekend niettemin niet kan laten een quad onder zijn gat te schuiven.
 
U hoeft zich in elk geval niet persoonlijk aangesproken te voelen. Zo ken ik iemand die op zijn twintigste een dure auto kocht, volledig zelf bijeengespaard met noeste arbeid.
Hij kocht hem in het geel, opdat de mensen niet zouden denken dat hij een fils-à-papa was die die Volvo van zijn welstellende vader had gekregen.
 
Dat vind ik nog niet eens zo’n slechte reden.
 
Vriendelijke groet,
 
Jean-Paul

Nu dat is waarom we fan zijn van hem natuurlijk. Ik vind trouwens die oranje-groene Tic-Tacs mengeling bijzonder esthetisch verantwoord.

Geplaatst op 17/08/2010, in masukomi (media) en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. “Jean-Paul Mulders is één van de meeste getalenteerde columnisten op Vlaamse bodem.” 🙂

    Ik weet alvast wat de kleur van mijn volgende auto zal zijn: slut red.

  2. Mr. Mulders heeft overschot van gelijk : er bestaan inderdaad sympathieke SUV rijders.

  3. nu vraag ik me toch af wat de kleurverandering van geel naar bruin doet met Tooma’s analyse… is je boodschap voor de maatschappij wezenlijk veranderd? of ken je ondertussen genoeg mensen en is dit de eerste stap naar downsizen, zijnde het niet-plebiaanse en elitaire Magutooma-city?

  4. @F: slut red? I wonder what Mr Mulders would have to say about that
    @C: don’t say you have a SUV pleasethankyou
    @M: if you would see my chocolate coloured car you would not ask yourself the question, dear 🙂

  5. Toomawashi : colour black, pimped with chrome side-bars + privacy-glass pleasethankyou.

  6. @chris: OMG, I sooooooooooooooooo can’t believe you said that 🙂

  7. Toomacarwashi : don’t laugh with me! You should try the privacy glass. A man of your status deserves that 😉

  8. @Chris: i want a Porsche 🙂

Geef een reactie

