alejandro (stock, aitken & waterman remix)

So, is Belgium a busy city then?“, vraagt Jason van Enterprise Rent-A-Car terwijl hij ons naar het station van de Long Island Rail Road in Ronkonkoma brengt. Ik leg hem uit dat in Brussel, de hoofdstad van België, het verkeer nog veel chaotischer verloopt dan in New York City. Jason kijkt me verbaasd aan en repliceert: “No shit!“.

Inderdaad, waarde dokusha, want “shit” kan je duur te staan komen in de staat New York. Bordjes langs de straat vermelden boetes tot 100 dollar wanneer je geliefde viervoeter zijn behoefte doet op het trottoir. Er zijn natuurlijk manieren om creatief met dergelijke regelgevingen om te gaan. And it goes a little summink like this:

2010.05.16 – NYC : Het rode handje op de hoek van 32nd en Sixth roept het voetgangersverkeer een halt toe. Ik lanceer mezelf in een reflectie over het feit dat het vervangen van de Walk/Don’t Walk verkeerslichten door de meer internationaal getinte symbolen, toch wat afbreuk doet aan de couleur locale, wanneer een buldog (ik noem hem voor het gemak Alejandro) zich naast mijn teenslippers vervaarlijk achterover buigt.

Zijn baasje, gehuld in Armani, slurpt met veel attitude aan zijn Starbucks Soy Latte en lonkt vanuit zijn ooghoeken naar de blonde deerne naast hem. Het zal Alejandro echter allemaal worst wezen: hij kijkt zelfvoldaan mijn richting uit en knijpt synchroon zijn ogen en sluitspier dicht. Enkele seconden later siert een dampende drol de New Yorkse bodem. Zijn baasje kijkt naar de drol, wendt zich tot de blonde deerne en vraagt: “Did MY dog just do that???“.
Ik wil me in het gesprek mengen en vragen hoeveel honden hij ziet in een straal van 5 voet rond de dampende drol, maar ik besluit even af te wachten. De blonde deerne kijkt naar de drol, vervolgens naar haar Manolo Blahnik sandalen en vervolgens naar het baasje van Alejandro.
I don’t know,” zegt ze vervolgens, “I was looking the other way“. Ze wrijft een lokje haar achter haar oor, wisselt haar Fendi handtas van hand. Het verkeerslicht verandert in een groen mannetje en iedereen zet zich in beweging. Alejandro kijkt fier achterom terwijl hij zich van zijn drol verwijdert. Sociale controle werkt in New York in 2 richtingen.

Het is ongeveer 16 jaar geleden dat ik voor het eerst in New York was en de stad is sterk veranderd. Zo zijn er 2 indrukwekkende torens minder en zijn er ontelbare terrassen, tuinen en parkjes bijgekomen. De stad had al een overweldigende charme maar is nu een echte thuis-met-tuin geworden voor de New Yorkers. I love New York, ik moet Madonna hierin bijtreden. Dit is een “stad” en naar mijn gevoel kan in Europa enkel Londen wat gewicht in de schaal werpen wanneer het op stad-zijn aankomt. Brussel is een boerendorp, zoveel is zeker. Het is hartverwarmend om te zien dat mits enige discipline en respect het leven in een metropool als NYC zo mooi georganiseerd en vlot kan verlopen. We kunnen hier nog wat van leren.

Maar laat ons wel wezen, Europa heeft eveneens troeven waar de Amerikanen dan weer wat inspiratie kunnen uit putten. Zo hadden we in de jaren 80 het producerstrio Stock, Aitken & Waterman, die de sound van de hitparades bepaalden. Nu, een twintigtal jaar later en als tegengewicht voor een overdosis GaGa-beats, grijpt de SCENE in Amerika blijkbaar terug naar de PWL-drumcomputer. En zijn we daar blij om? Oordeelt u zelf:

ToomawasHIT of the day:
RuPaul – Main Event (2010 – from the album “Drag Race”)

Just can’t get enough?
Voor de liefhebbers:
de maxi, eveneens compleet in PWL-stijl. Enjoy.

Geplaatst op 28/05/2010, in hima (vrije tijd) en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. We weten allen dat ik in de 80s SAW’s No. 1 fan was, maar hun meest recente wapenfeit (UK’s Eurovision entry) is zoals de drol van Alejandro: utter shit.

    And oh, in America Belgium is the capital of Brussels.

  2. @F: agreed 🙂 ik zal dan nu even mijn Lonnie Gordon CD opzetten…

Geef een reactie

