je suis une grosse folle

Bonjour, cher dokusha. j’espère que vous allez bien. Ik weet niet echt hoe het komt maar de Franse taal heeft altijd al een zekere aantrekkingskracht op me gehad. In mijn oren klinkt zelfs het grootste verwijt in de Franse taal nog redelijk eloquent. Zeg nu zelf, wanneer je in een woordenwisseling met een franstalige collega zegt qu’elle est une grosse folle, kom je toch heel wat gedistingeerder over dan wanneer je de vlaamstalige collega verduidelijkt dat je haar debiele attitude begrijpt aangezien ze tenslotte een dikke dolle koe is. Anyway, – ook de Engelse taal boeit me danig, maar dat wist u vast en zeker al – vond ik vandaag op de website van  La Libre Belgique dit bericht uit 2007:

Ce vendredi, quelque 650.000 Flamands ont enfilé un gros pull à l’occasion de la 3e édition de la “journée des gros pulls” (Dikke-Truiendag). Cette action, symboliquement organisée à l’occasion de l’anniversaire du protocole de Kyoto, vise à encourager les efforts pour diminuer la consommation énergétique et donc faire baisser les émissions de gaz à effet de serre. Ecoles, entreprises et autorités participent à cette action. (…) Chacune a donc baissé le chauffage de 3 degrés. “Cela correspond à une diminution d’émissions de CO2 de 390 tonnes ou 241,3 kilos en moyenne par école”, selon les organisateurs (2007). Et dis donc! 

Et alors?”, vraagt u zich vast en zeker af. Wel, wat mij enerzijds verwonderde is dat de Dikke-Truiendag overduidelijk een Vlaams gegeven is en dus letterlijk naar het Frans werd vertaald als Journée Des Gros Pulls, een niet zo heel elegante benaming voor een goed bedoeld initiatief. Daar gaat mijn theorie. Deze benaming was me trouwens in het oog gesprongen in een mededeling van onze communicatiedienst die ik deze voormiddag ontving.

Wat mij anderzijds verbaasde was de reactie van mijn (overigens zeer aimabele) Franstalige collega op die zelfde aankondiging dat morgen, 12/02/2010, op onze werkstek een Journée Des Gros Pulls wordt georganiseerd. Ze slaakte een diepe zucht en vroeg zich luidop af of het wel mogelijk was om de verwarmingsknop nog lager te draaien. Nu is zij niet het type om te klagen en te zeuren maar ik moet haar gelijk geven. De klimaatregeling hier op het werk is op zijn minst wispelturig te noemen.

In de zomer valt de airco uit wanneer het meer dan 30° is buiten en bij een temperatuur tussen 10° en 20° blaast hij op volle kracht. In de winter zet men dan weer de airco af maar als u weet dat elke persoon hier 1 computer en 2 LED-schermen heeft die behoorlijk wat warmte afgeven, beseft u ook dat het hier al snel bloedheet is. Dit alles met een zekere variabiliteit tussen de verschillende locaties van het gebouw. Op vestimentair vlak is dat een regelrechte ramp aangezien je best in t-shirt komt werken in de winter en in de zomer best je gros pull aantrekt. Een schril contrast met wat er klimatologisch op straat gebeurt en dus bijgevolg bijzonder onaangenaam voor de ambtenaar-fashionista.

Maar zoals steeds bij de Overheid wordt eraan gewerkt. Sinds kort sluit de temperatuur in ons bureau perfect aan bij de temperatuur van de buitenlucht. Wat blijkbaar 3 jaar lang ondoenbaar was, is nu plotseling opgelost. En grondig. Het is waarschijnlijk te danken aan de Liberalen. Ofwel is het de fout van Obama.

Wat er ook van zij: het zal me boudin blanc wezen want morgen neem ik de Thalys naar Parijs, gros pull inclus. Dankzij het openbaar vervoer zal ik waarschijnlijk heel wat te laat in de Lichtstad arriveren maar ondertussen zal mijn CO2-emissie relatief beperkt zijn gebleven. Ik hoop evenwel dat ook mijn methaan-emissie beperkt blijft want verandering van spijs vuurt mijn intestinale fermentatie aan. Excuse-moi, mais j’ai besion de pêter. Ook dat klinkt niet bijzonder aristocratisch. Merde alors.

Bisous xx

ToomawasHIT of the day: Ladyhawke – Paris Is Burning
Press PLAY (>) under the blogpost title to listen to it

Geplaatst op 11/02/2010, in betsu ni (nothing) en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Bon voyage grosse folle, va péter des pétards à Paris! 🙂

  2. meursie boekoe 🙂

Geef een reactie

