now who’s the queen?

“Zou je de volgende keer geen restaurant kiezen waar ze comfortabele stoelen hebben, zoeteke?”. Ik was nog maar net met Imootosan in het restaurant aangekomen of ik was alweer aan het zeuren. De stoelen in Allegro (ma non troppo) waren pure ellende: wankel en met een té ronde leuning. Combineer dit met de afwezigheid van kapstokken en het bleek meteen al onmogelijk om je jas op je stoel op te hangen. Handig bij vriesweer, wanneer je jezelf in laagjes hebt gehuld. Voordeel was wel dat – mocht je door de stoel zakken – je zachtjes landt op je eigen vestimentair gebeuren, immers bestaande uit 3 stuks. Maar het was vrijdag en we zouden niet kankeren, dus ging het gesprek al snel over de kinderen, de vrouw, de boyfriend, de reis naar New York, de ex-vriendin, de moeder, de zinloosheid van Actimel drinken en Madonna.

“Ik vraag me af,” zei Imootosan ” of de popmuziek zo sterk is veranderd door de jaren heen en onopgemerkt naar ongeïnspireerd is geëvolueerd? Of ligt het aan ons? Worden wij oud?”. Imootosan had zo haar eigen kijk op het feit dat Madonna in onze ogen en vooral in onze oren was geëvolueerd van trendsetter naar trendhopper. Ik moest haar het antwoord schuldig blijven maar ik beloofde haar er eens over na te denken. Wel corrigeerde ik haar even over dat “oud worden”. What was she thinking?

Zaterdag bij het ontbijt (lees: koffiedrinken en op Facebook loeren) werd het me snel duidelijk dat popmuziek verre van dood was, dit in tegenstelling tot Madonna’s gevoel ervoor. Kashi, steeds nieuwsgierig naar de nieuwste trends op muziekgebied, suggereerde me op zijn Facebookprofielpagina even te luisteren naar een nummer van Monarchy met de boodschap: “you will LOVE this!”. Hij had gelijk.

Monarchy is wat mij betreft dé ontdekking van het jaar (het is tenslotte al 18 januari). Hun sound houdt het midden tussen Kylie en Empire Of The Sun. Overtuig alvast uzelf met de ToomawasHIT of the day: The Phoenix Alive

Wie de mannen van Monarchy zijn is een goed bewaard geheim. Maar ze zijn met z’n 2. Hun sound is niet echt uniek maar hun dreamy-synth-dance-pop is stukken beter dan wat het marktsegment meestal te bieden heeft. Hun muziek is catchy, meeslepend én boeiend. Dit is volgens mij dé manier om de weg van de popmuziek te bewandelen en ik kan mijn enthousiasme moeilijk bedwingen wanneer ik denk aan de mogelijke eindbestemming. Meer zal ons alvast duidelijk worden wanneer Monarchy hun debuutsingle ergens begin volgende maand releasen.

Voorlopig dans ik samen met Kashi rond de tafel op de deuntjes van Monarchy terwijl mijn vrienden de beentjes strekken op de homofuif in de Vooruit. Ik mis de dagen dat we zulke uitjes dagen op voorhand vastlegden, er naartoe leefden – samen uit, samen thuis, etc. Maar net zoals de popmuziek zijn ook de situaties en de gewoontes veranderd. Misschien krijgt Monarchy ons nog eens allemaal samen op de dansvloer. Beschouw dit als een uitnodiging.

Geplaatst op 18/01/2010, in ongaku (muziek), tetsugakuteki (filosofisch) en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. toch even vermelden dat niet alleen de stoelen van penibele kwaliteit waren, ook hun salade Mozart was niet echt te pruimen…ondanks dit alles toch een fijne en leerrijke avond gehad, I do think twice before buying danone 😉

  2. Lang leve de Monarchy! 🙂

  3. Over uitnodiging gesproken … wanneer is de volgende Fabulous Sunday ?? 🙂

  4. pleasthankyou

    with love from the bronx-

  5. Ja, waar zijn de dagen dat we nauwgezet de fuivenkalender volgden; nu is het van fuif – look – face -I ain’t bothered (lees: ik kan de confrontatie met de jeugd niet meer aan / lees: we worden oud).

    En oh, Monarchy? La la la… (I’ve heard it all before, I’ve heard it all be-fore)

Geef een reactie

