life goes on, but not the same

Iedereen heeft zo zijn fouten, waarde dokusha. Ik heb er wel meerdere, al zijn de meeste niet van die aard dat ze een echt sociaal probleem vormen. Alhoewel. In navolging van goede raad van een vriend, spreid ik deze liever tentoon dan ze te verbergen, zo kan men je er nooit onverhoeds mee confronteren.

Zo hield ik begin jaren ’90 heel erg van de muziek van Sha-Na. Ik beleefde de geneugten van de Vlaamsche muziek in de privacy van mijn eigen leefkamer en viel er voor de rest niemand mee lastig. Het begon eigenlijk allemaal met “Bij Je Zijn”, een nummer waarvan de tekstuele diepgang me naar de keel greep… of zoiets.

Ik weet het niet eigenlijk niet meer maar een feit was dat Marva Nielsen, het eerste blonde meisje dat de rangen van Sha-Na vulde, op een zondag in de lente, zittende op een bankje voor de deur omringd door bloemengeur, haar grote liefde voor het eerst ontmoet. Het deed me wat. Ik was zodanig onder de indruk dat ik eigenlijk de laatste 10 jaar niet actief meer heb geluisterd naar de 3 cd’s die ik van het poppemiekesduo in mijn bezit heb. Toch maakt hun muziek me telkens weer blijgezind.

In donkere tijden, waarin het scenario van 2012 zich rondom mij lijkt te voltrekken in menselijke vorm, neem ik mijn toevlucht tot muziek. En inderdaad, de meiden van Sha-Na verplaatsen mijn geest naar de zeedijk van Blankenberge en even waait een frisse wind door mijn brein-in-overdrive. Muziek verzacht de zeden hoor je vaak zeggen maar ik zou eerder stellen dat het de pijn verzacht. En rond mijn salontafel dansend, op het laatste nummer van Sha-Na-cd nr 1, realiseer ik me dat het leven de moeite waard is, dat het de moeite loont om te vechten en dat liefde en vriendschap je op de been houden.

Tijd voor Sha-Na-cd nr 2…

ToomawasHIT of the day: “Aan de Wolgarivier” – Sha-Na

Geplaatst op 20/11/2009, in tetsugakuteki (filosofisch). Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

