variation sur le même t’aime

Het feit dat ik ooit wel eens dood ga, waarde dokusha, maakt me bang. Ik hoop dat het gebeurt wanneer ik er klaar voor ben, wanneer ik alles heb geregeld, wanneer ik beslis dat ik er hier genoeg van heb en dat het zo stilletjes aan wel is geweest, wanneer ik mijn Madonna-platen zodanig beu ben dat ze me geen vreugde meer verschaffen. De realiteit leert me echter dat het meestal niet zo loopt. De dood verrast je op een onbewaakt moment, waarschijnlijk tijdens de eerste beluistering van de nieuwe Madonna-cd, so to speak, net voor je het beste nummer zou gaan horen. Waarom leren we op school lezen, schrijven, rekenen maar niet omgaan met ziekte, lijden en dood?

Maar wat me nog meer angst inboezemt is om helemaal niet dood te gaan terwijl iedereen die ik lief heb stilaan het hoekje om gaat of ziek wordt. Wat zeg je tegen iemand die je lief hebt wanneer die je vertelt erg ziek te zijn? Ook dat heb ik nooit geleerd op school. Hoe ga je om met de angst die je ziet in de ogen van een geliefde? Op dat moment moet je putten uit je buikgevoel. En vooral optimistisch blijven. Samen hopen op het beste, hand in hand hindernissen nemen. Niemand heeft baat bij collectief instorten of wenen in stereo.

Kan je zeggen: “het komt allemaal wel goed” terwijl je dat eigenlijk helemaal niet weet? Biedt een dergelijke ongefundeerde pseudowaarheid enige troost? Moet je matter-of-factly mathematisch de kans gaan berekenen dat alles goed afloopt? En hou je rekening met de standaarddeviatie om te beslissen of jouw reactie een significante bijdrage is tot de gemoedsrust van de andere?

l.o.v.e.

Ik weet het niet. Het enige wat ik kan bedenken dat enig verschil maakt is: “Ik zie je graag.”

Geplaatst op 12/11/2009, in tetsugakuteki (filosofisch). Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. wel wel wel… de eerste donkere dagen eisen hun tol

  2. Het allerbeste.

Geef een reactie

