a rose by any other name would smell as sweet

Open brief aan de Executive Editor van ONLY YOU Magazine, het Europees beautymagazine van de ICI Paris XL parfumerieën.

Geachte mevrouw Dispersyn,

Als paramedicus, gecertificeerd in de dermato-cosmetic sciences en gepassioneerd parfumliefhebber, stoor ik me steeds meer aan het soort non-informatie dat mij op glossy papier wordt aangeleverd via uw magazine Only You. Laat ik dit even voor u verduidelijken: u schrijft in uw editorial van het septembernummer van Only You onder de titel Beauty Regeneration: “ Mijn recente make-upontdekkingen brachten me op het idee me te richten tot alle vrouwen en mannen die toegewijd en vol passie zoeken naar nieuwe openbaringen van schoonheid om ze te schenken aan de wereld.”. Hiermee bedoelt u waarschijnlijk: op voorwaarde dat ze ook maar iets begrijpen van wat u schrijft.

Los van het feit dat uw editorial mits enige kleine aanpassingen als homilie voor de zondagsmis kan gebruikt worden – denk maar aan het vervolg van de eerder aangehaalde zin: “ Dat vergeten, is uitglijden op de dodelijke en gemakkelijke helling van menselijke onverschilligheid.”- schiet dit literair exploot  jammerlijk genoeg compleet zijn doel voorbij. Denkt u werkelijk dat iemand die vol passie naar nieuwe openbaringen van schoonheid zoekt, deze tracht te vinden in Only You?

dooweedoowee

Ik zou eerder verwachten in Only You bruikbare informatie te vinden over de nieuwste parfumcreaties en de nieuwste trends in cosmeticaformuleringen. In de plaats krijg ik, om u te parafraseren, een kennismaking met de geur die me de hele herfst zal vergezellen, dankzij de inspanningen van Thierry, Daphné en Sophie die opnieuw in hun essences duiken en ze afleveren aan de redactie. Wie in Godsnaam zijn Thierry, Daphné en Sophie? Hun namen komen niet voor in de lijst van medewerkers. Of bedoelt u hiermee de neuzen voor de nieuwste parfums van Guerlain, Issey Miyake en Yves Saint Laurent? En waarom duiken ze in essences om ze vervolgens aan de redactie aan te leveren? Weet u eigenlijk zelf wat een dergelijke zin betekent?

Ik vind persoonlijk de manier waarop het magazine Only You is opgevat beledigend voor iedereen die op een serieuze manier met deze materie bezig is of erin geïnteresseerd is. Niet dat ik durf te pretenderen dat parfum & cosmetica op zich een “problematiek” is die au sérieux moet worden genomen, maar er steekt een hele wetenschap achter de creaties van cosmetica en parfums. Een soms zeer innovatieve wetenschap. De artikels in uw magazine reflecteren dit geenszins, het zijn eerder publireportages dan wel echte informatie. Het zou dan ook veel eerlijker zijn naar uw lezers toe om dit duidelijk te vermelden.

Ik vind het jammer dat het enthousiasme en de know-how van de mensen in mijn lokale ICI Paris XL winkel, zo bruusk worden gecounterd door de commerciële oppervlakkigheid in het magazine dat ze steeds weer met enige trots in mijn boodschappentasje steken. Ik zou u willen uitnodigen om eens een kijkje te nemen op een website zoals http://www.nstperfume.com/, waar professionele reviews en objectieve informatie wordt gegeven. Om het met uw woorden te zeggen: “Vernieuw uzelf”.

Vriendelijke groeten,

Toomawashi

ToomawaSCENT of the Fall: 8 88 – Comme Des Garçons

Geplaatst op 26/10/2009, in haikara (mode & stijl) en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Zou Madonna ook een geurtje meehebben voor die arme weeskinderkens in Malawi 🙂

Geef een reactie

