aberzombie & stitch

Het zijn harde tijden voor de male fashionista’s onder ons, waarde dokusha. Het begin van de winter is een periode van twijfel, kleerkastcrisissen en bad hair days. Er moeten beslissingen genomen worden die je look bepalen voor de komende maanden en daarbij ga je – of course – niet over één nacht ijs. Het plaatje moet kloppen en er dient over nagedacht. Is de winterjas bruin, wat betekent dat dan voor de zwarte laklederen schoenen? Vraagt de look om een bijhorende kruidige houtgeur of moeten we gaan voor een oriëntaals floraal parfum? Past onze manbag bij het geheel of dient hij vervangen te worden? Moeten we ons laten leiden door imagobuilders en kunnen we een stijl kiezen die ook werd gekozen door de designers van H&M? Gaan we voor early adopter of voor trend setter?

Hartverscheurende keuzes in tijden van crisis; de financiële impact van een verkeerde keuze kan je trendy-hip-imago kelderen of je op de rand van het bankroet brengen wanneer je ze moet corrigeren met supplementaire aankopen. Een vrouw heeft het gemakkelijk: de grootdistributie biedt hippe spullen aan in alle kleuren en geuren en in diverse stijlen. Voor de mannen is de grootdistributie huilen met de (geruite) pet op en in de winter samen te vatten in 2 woorden: zwart & grijs. De graad van inspiratie dat in het ontwerp van mannenmode werd gestopt, vertaalt zich rechtevenredig in de prijs. Vlaanderen is een boerendorp maar een gecentreerd houthakkershemd is onvindbaar. 

Un homme averti en vaut deux, en dus houdt de fashionisto zijn ogen gericht op wat er buiten de landsgrenzen gebeurt. Kort op de bal spelen is de sleutel voor een geslaagde hippe look. Laat daar nu net het schoentje wringen. Armani besluit Beckham als gezicht van zijn ondergoedlijn te vervangen door Cristiano Ronaldo. Los van het feit dat voetballers in de mode verantwoordelijk waren voor het Bikkembergs-debacle van enkele jaren geleden en ze dus best zo ver mogelijk van de catwalk vandaan worden gehouden, is Ronaldo het toonbeeld van de slechte smaak. Als hij één van de nieuwe referentiepunten wordt voor de toekomst van de mannenmode, zien we er in de toekomst allemaal als volgt uit:

 cristiano-ronaldo

Ik moet het u alvast niet uitleggen, waarde dokusha: ook fashion designers durven wel eens de bal mis slaan. Een ander mooi voorbeeld is de lancering van de nieuwe Anthology parfumreeks van Dolce & Gabbana. De keuze om 6 geuren te lanceren in een al oververzadigde markt is marketingwijs op zich al een dwaze zet. Combineer dat aan een campagne geïnspireerd op een videoclip uit 1990 (Freedom – George Michael) en je hebt je doelpubliek zodanig vernauwd dat je op commerciële zelfmoord afstevent. Ik heb geen tarotkaarten nodig om dit te voorspellen, ogen en een neus volstaan. Jammer voor het Nr 10 parfum uit de reeks, het had beter verdiend. Ik heb het alvast aangeschaft en besloten het een aantal jaren te bewaren. Het wordt dan wel vanzelf vintage & niche, iets wat het had moeten zijn van bij zijn concept.

Maar genoeg gezeurd, terug aan het werk: Comme des Garçons lanceert morgen een nieuwe geur in samenwerking met het Finse Design merk Artek. Dit vraagt om een uitgebreide voorstudie en een uurtje in Dover Street Market, eind november in Londen. Some things, you just can’t afford to miss…

ToomawasHIT of the day: Want – Natalie Imbruglia

Advertenties

Geplaatst op 14/10/2009, in haikara (mode & stijl). Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Amen sister!

  2. “Fashion is made to become unfashionable.” – Coco Chanel 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: