smelly cat

Ten minste 1 keer per maand vraagt iemand me hem (of haar, voor het gemak schrijf ik in het vervolg van deze post “hem” omdat het ook meestal om een “hij” gaat en niet om een “zij”, begrijpt u?) te helpen bij de keuze van een nieuw flesje parfum. Als mensen van u weten dat u van parfum houdt en het één en ander ervan afweet, zit u, mijn waarde dokusha, waarschijnlijk in het zelfde welriekende schuitje. De personen in kwestie lijken te denken dat ik hen kan meenemen naar de parfumerie, de 5 à 10 meest geschikte geuren voor hen uit het rek kan plukken opdat zij vervolgens deze zouden testen en de parfumerie uitwandelen met een geur, hen op het lijf geschreven. Het mag u misschien verbazen, maar zo werkt dat niet.

Met de tijd heb ik me zowat een systeem eigen gemaakt om dit op de best mogelijke manier aan te pakken. Ik zal het u hieronder ontvouwen, opdat u dit zelf in de praktijk zou brengen en ik mijn overheerlijk geurwaters exclusief over mezelf kan sprenkelen zonder dat u de volgende dag net hetzelfde ruikt. Als u dacht dat ik een altruïstische bui had, dan dacht u verkeerd…

Wanneer iemand mijn hulp inroept, vraag ik eerst welke parfums hij lekker vond tot nu toe. Meestal krijg ik dan als antwoord wat hij niet lekker ruiken vond, patchouli bijvoorbeeld of kruidige of zoete geuren. Vervolgens doe ik met dit gegeven absoluut NIKS , behalve elke referentie ernaar vermijden in de geuren die ik zal voorstellen ook al zijn deze soms voor de hand liggend.

Vervolgens schat ik in of mijn vragende partij iemand is om zich onder te dompelen in zijn parfum en het te dragen als een soort kledingstuk of enkel iets wil om op speciale gelegenheden te verstuiven. Als zijn enige fles parfum een stoffige fles Eau d’Issey is en het lijkt dat hij tevreden zal zijn met een nieuw flesje toiletwater om ernaast te zetten, dan doe ik nog een bijkomende inschattingspoging. Wil hij een fles die trendy & cool staat op de badkamer, liefst met een ronkende naam erop of kan het hem eigenlijk niet schelen wie zijn parfum heeft gemaakt?

Voor de man die waarschijnlijk nooit het verschil zal willen weten tussen een groene chypre en florale aldehydes en graag zijn parfum koopt in de eerste de beste parfumerie, stel ik vaak CHANEL voor. Mensen die niet echt “into” parfum zijn, spuiten graag iets waarmee ze zich kunnen identificeren. De eenvoudige maar bijzondere combinaties die Chanel op de markt brengt, gaan van oriëntaal kruidig naar onnoemelijk fris. Wat deze geuren qua avontuurlijke complexiteit ontbreken maken ze goed door hun “neusvriendelijkheid”. Na een tijdje Chanel gespoten te hebben, wagen sommigen zich zelf een stapje verder. Wat er ook van zij, de geuren ruiken stuk voor stuk voortreffelijk. Andere veilige keuzes zijn Davidoff , Dior en Jil Sander.

Voor hij die denkt nood te hebben aan iets meer “persoonlijks” en bang is om voor mainstream versleten te worden door de giftige koningin in de bijenkorf, zijn daar dan weer de “oudere” geuren van Hermes. Alles wat “Terre d’Hermes” voorafgaat valt vast en zeker in de smaak bij wie niet zweert bij “fris”. Voor de zoete neuzen onder ons kan Lolita Lempicka en Victor & Rolf een bijkomende optie zijn. Voor wie valt voor zwoel en verleidelijk moet het dan weer (de oudere parfums van) Yves Saint Laurent zijn. Laat ik u dat even snel bewijzen :

M7_Bottle_Ad

Voilà, u bent al overtuigd! Maar verder met mijn exposé: wanneer het gaat om iemand die al wat ervaring heeft met parfums en de manier waarop deze leven op de huid ga ik dan weer iets stouter te werk. Narciso Rodriguez , Hedo van GrigioPerla, Habit Rouge van Guerlain, … pareltjes die te koop zijn om de hoek maar je neusvleugels doen wapperen bij een eerste kennismaking. Als u niet kotst, zit het goed…

Voor wie kosten nog moeite spaart om fantastisch te ruiken hoef ik hier niks neer te typen, die snuffelt waarschijnlijk –as we speak- aan een fles parfum van Comme des Garçons, Tom Ford, L’Artisan Parfumeur of Serge Lutens.

Wat ik me nu ineens afvraag, waarde dokusha,…. welk parfum draagt u eigenlijk vandaag?

Geplaatst op 29/07/2009, in haikara (mode & stijl). Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. ToomawaSCENT of the day:
    PLAY INTENSE van GIVENCHY
    🙂

  2. ik begrijp er niets van, dus in praktijk brengen, is geen optie… maar wanneer is zijne expert-parfum-hoogheid nog eens beschikbaar?

    Ferre / Acqua Azzura ?

  3. Euh, Eau de Transpiration van het hippe merk ‘Nouvelle Cuisine’ 🙂 Tres trash 🙂

  4. ’t Was een tijdje geleden, maar sinds gisteren heb ik herontdekt dat Arpège van Lanvin Paris echt lekker uitkomt op mijn vel!

    Dus ik draag dat op’t moment! 🙂

  5. you are my ANGEL 😉

  6. Hier in Aalst zegt men : ne goeien bok moet stinken. Toch maar Roadster van Cartier gebruikt vandaag…

  7. Al bijna 20 jaar: Bel Ami van Hermès, maar omdat ik ook soms de illusie heb mee te zijn met de mode: sinds 2005 Terre d’Hermès, doch enkel in de zomer.

  8. van de tientallen dokusha’s zijn er maar 6 die lekker ruiken dus 🙂 schaamtelijk LOL
    get spraying!

Geef een reactie

